lauantai 28. huhtikuuta 2012

Äitiyden onni ja ahdistus


KOLUMNI ÄITIYDESTÄ PIKKUVÄKI-LEHTEEN

”Ihanaa olla oman äitinsä pehmeyden ympäröimänä.”, totesi tiiviisti ympärilleni kietoutunut 5-vuotias kuopukseni. Olin juuri palannut kotiin Jyväskylästä, neljän päivän koulutuksesta. Puoli tuntia myöhemmin samainen pieni miehenalku karjui minulle, naama punaisena kiukusta; ”Kymmenen vuoden kuluttua, kun mä olen aikuinen, niin sä olet samanlainen kuin Tuulikki-mummi, mutta vaan paljon rumempi kuin se!”.  Ilo äidin paluusta oli nopeasti vaihtunut syvään närkästykseen sen johdosta, että kuopus oli joutunut viettämään neljä päivää ilman äitinsä pehmeyttä. Kiukkuinen lausahdus oli kuopukselta hyvä veto. Äitini, joka yhä edelleen on kaunis nainen ja lastenlastensa vilpittömän ihailun ja ehdottoman rakkauden kohde, edustaa minulle ihmistä, johon omaa äitiyttäni peilaan. Se, mitä minä, matkasta väsyneenä, lapseni kiukkuisista sanoista kuulin, oli siis, että muistutan äitiäni, mutta en yllä hänen tasolleen, ikinä.

Muistan, kuinka hämmentynyt olin runsaat neljätoista vuotta sitten, kun tuijotin kasvot kalpeina ensimmäisen kerran raskaustestin kahta punaista viivaa. Minussa kasvoi uusi elämä, olin tulossa äidiksi. Riemu, huoli, jännitys, pelko ja onnellisuus vaihtelivat mielessäni kuin maisemat junan ikkunassa. Vaikka olin jo kolmekymmentä täyttänyt, en siis enää mikään pikkutyttö ja monenlaista elämässäni kokenut ja nähnyt, olin astumassa mukavuusalueeni ulkopuolelle, vieläpä aika reilulla loikkauksella. Olin aloittanut taivalluksen jännittävällä, haastavalla, mielenkiintoisella ja ihmeellisellä tiellä, mikä kestäisi yhtä kauan kuin minäkin, elämäni loppuun saakka.

Olen tuijottanut noita kahta punaista viivaa myöhemminkin, kaksi kertaa. Olen kolmen pojan onnellinen ja monet kommellukset kokenut äiti. Kun sain esikoiseni syliini ensimmäisen kerran, tunsin hänen untuvaiset hiuksensa poskeani vasten ja aistin hänen pienen kehonsa lämmön, tiesin, että olisin valmis tekemään kaikkeni, jotta hänestä tulisi onnellinen ihminen. On ollut ihanaa ja myös huojentavaa huomata se, että jokainen lapsistani on saanut minussa aikaan saman tunteen, ehdottoman ja pakahduttavan suuren rakkauden.
Tuon tunteen lisäksi lapseni ovat aiheuttaneet minussa myös useita muita tunteita, kuten ihastusta, vihastusta, onnea, epätoivoa, huolta, kärsimättömyyttä ja suunnattoman paljon iloa. Lapseni ovat tuoneet minussa esiin lempeyden ruumiillistuman, sähisevän raivottaren, hulvattoman hassuttelijan, hermostuneen hössöttäjän ja piinkovan puolustajan. Jos joku olisi kertonut minulle, mitä kaikkea äitiys tarkoittaa ja miten se minua muuttaa silloin, kun ensimmäisen kerran tuijotin raskaustestin positiivista tulosta, en olisi häntä uskonut. En edes, vaikka se kertoja olisi ollut oma äitini.

Vaikka äitini on tarjonnut minulle oivallisen naisen ja äidin mallin, olen todennut oman äitinä olemiseni aikana, että en voi siirtää itseeni hänen ominaisuuksiaan tai tapojaan. Joissakin asioissa olen pyrkinyt tekemään niin kuin äitini, mutta äitiyttä voi oppia matkimalla vain vähän. Äitiys on merkinnyt minulle kasvua, joka on toisinaan kovin kivuliasta. Äitiyteni myötä olen löytänyt ja löydän itsestäni uusia, myös hämmentäviä, puolia, kukin kolmesta pojastani on kasvattanut minua äidikseen omalla tavallaan.  Onneksi minulla on kuitenkin ainakin yksi ominaisuus, jonka olen omalta äidiltäni perinyt ja jonka olen kokenut olevan tuiki tarpeellista tässä omassa äitiydessäni, se on huumorintaju, joka yhä uudelleen auttaa palauttamaan asiat oikeisiin mittasuhteisiin, kuten silloin, kun tulee verratuksi omaan äitiinsä itselleen epäedulliseen sävyyn.
Toisaalta en malta olla mainitsematta palautteesta, joka hyvin kuvaa näitä äitiyden parhaimpia puolia. Erään sunnuntaiaamun aamuäreän äidin suloinen sunnuntaiherätys oli kuopus, joka kömpi viereen, kiersi kätensä kaulaan ja heläytti torkkujan korvaan; "Sä, äiti, olet kuin aurinko, elämäni valo ja yhtä kaunis kuin timantit.".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti